U bent hier: Home - Beroepen - Chauffeur - Trillingen

Printvriendelijke versie


Trillingen


Chauffeurs krijgen tijdens hun werk te maken met lichaamstrillingen of schokken. Van de chauffeurs geeft 28% aan hier last van te hebben. Tijdens het werk wordt de grenswaarde voor lichaamstrillingen van 1,15 m/s² over een achturige werkdag vaak overschreden. Op den duur kunnen lichaamstrillingen rugklachten veroorzaken.

Het belangrijkste risico is:
  • Lichaamstrillingen


Te nemen maatregelen:

Bronmaatregelen
  • Houd bij de aanschaf of het vervangen van vrachtauto's ook rekening met trillingen.
  • Vraag de leverancier om informatie over de hoeveelheid trillingen en de mogelijkheden om die te beperken.
  • Zorg ervoor dat de stoel van de chauffeur is voorzien van een goede trillingsdemping conform NEN 2631. De stoel moet goed afgeveerd zijn en zowel verticale als horizontale schokken dempen.
  • Zorg ervoor dat de stoel verstelbaar is op de lichaamsmaten, de taakuitvoering en specifieke voorkeur van de chauffeur. Hij moet de hoogte en helling van de zitting en de zitdiepte kunnen instellen. De helling van de rugleuning en de ingebouwde lendensteun moeten ook instelbaar zijn. Daarnaast moet de stoel zijn voorzien van op lichaamsgewicht instelbare vering en ademende bekleding.

Collectieve maatregelen
  • Zorg voor periodiek onderhoud en controle van (vracht-) auto’s / materieel om onnodige trillingen te voorkomen.

Individuele maatregelen
  • Stel de stoel goed in.
  • Pas op grotere projecten de bandenspanning aan de ondergrond aan.
  • Pas uw rijstijl aan om schokken te verminderen of te voorkomen.
  • Wissel het werk waar mogelijk af.


Arbovriendelijke hulpmiddel voor de chauffeur met betrekking tot lichaamstrillingen

Wat zegt de wet- en regelgeving?
Meer informatie
   
   
 

Download gehele beroep als PDF

 
 
 

< terug naar vorige pagina